Wielrenblad nummer 3 2014

Artikel 52 van 58
€ 7,95 (inclusief btw)

Inhoud oa: 

- Editorial Marcelino Lopez: Déjà vu, déjà gelezen

- Fiets in focus fotopagina's

- De Buit. 

Wielrenblad test met regelmaat leuke producten op de fietsmarkt. Jij kunt sommige daarvan veroveren. Hoe? Simpel. Elke vrijdag komt de review van een nieuwe buit online via onze website en Facebook-pagina. Geef in de comments aan waarom jij deze specifieke buit kunt gebruiken en met een beetje mazzel krijg jij het de week erna thuis gestuurd. Zie voor meer info: wielrenblad.soulonline.nl/ leesvoer/buitvandeweek/

Deze keer: Birzman Velocity-pompje en Bontrager Velocis-helm

- Route: Utrecht - Amsterdam. Door Eric Voncken.

Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. Dat doe ik vandaag. Ik neem de fiets vanuit Utrecht langs de Vecht, Holendrecht en Angstel, om aan de hand van de Amstel onze hoofdstad binnen te rijden. En dat is altijd weer een bijzondere ervaring.

- Column Rik Booltink: De wielertoerist. 

Eigenlijk is het volslagen idioot wat je nu zegt’, zei m’n fietsmaat ietwat onverwachts. Ik verhaalde over zware cyclo’s in Frankrijk, Itali. en Zwitserland en stelde voor in het najaar weer zo’n uitdaging aan te gaan. Samen met vele andere wielertoeristen. Juist dat ene, onschuldig lijkende woord, ‘wielertoerist’, vond hij maar vreemd. Alsof de hockeyers van het plaatselijke team een stel ‘hockeytoeristen’ zijn. Of dat de voetballer, die op zaterdagochtend zijn tas over de schouder slaat, tegen zijn moeder zegt dat hij even de ‘voetbaltoerist’ gaat uithangen.

- Posterserie klassieke beklimmingen: Grand Ballon.

Wekelijks fietsen velen van ons in de kou hun trainingsrondjes op een platte pannenkoek, terwijl we dromen van schijnbaar onbedwingbare cols in het hooggebergte. Plannen worden gesmeed en het hart klopt sneller als we denken aan de inspanningen die ons daar te wachten staan. In het kielzog van de profs bedwingen we in het seizoen zowel beroemde als obscure beklimmingen om onze grenzen te ontdekken of te verleggen. Met Klassieke Beklimmingen verbeeldt Menno Anker karakteristieke beklimmingen en zijn eigen herinneringen aan het meter voor meter overwinnen van de zwaartekracht.

- Ik zwaat dus ik ben. De feiten ovcer transpiratie. Door Eric Mijnster.

Alsof ik de zee in ben gedoken, zo voelt het na een behoorlijke inspanning op twee wielen. Ik proef zout als ik mijn tong over mijn lippen beweeg. Door de zweetresten op mijn gelaat kleurt mijn baard hagelwit. Ter verkoeling een bidon over mijn kop leeggooien haalt niets uit, want uit mijn drinkbussen is geen spetter water meer te persen. Het lijkt er sowieso op dat al het vocht dat ik inneem direct door mijn poriën heen naar buiten geduwd wordt. Zweten, het is inherent aan fietsen.

- Etalage: Lazer Z1 helm, Island Tribe zonnecreme, Barfly Hopper, Shimano HG-X 11-speed ketting, Gripgrab fietspet, Trek Emonda, Cateye Strada Smart-fietscomputer

- Column Jeanine Laudy. De opgevoerde grijze brigade. 

Mijn vriend, net als ik fervent wielrenner, moest laatst de elektrische fiets van zijn oma opknappen, zodat die verkocht kon worden. Die stond al een tijdje stof te verzamelen in de schuur dus het was tijd er iemand anders blij mee te maken. Na een avondje sleutelen was hij weer piekfijn in orde om op Marktplaats gezet te worden. Maar niet voor er nog even een testritje op werd gemaakt. Dolenthousiast kwam hij thuis.

- Endura, beter dan whisky.  Op bezoek bij de grootste wielerkledingfabriek van het Verenigd Koninkrijk. Door George Deswijzen.

De bikers onder ons, die naast het wielrennen ook weleens op een mountainbike springen, kennen Endura wellicht al langer. Endura is van origine een merk dat zijn roots heeft in de mountainbike scene. Nog niet zo heel lang geleden werd de kledinglijn uitgebreid met de racecollectie. Nu, 22 jaar na de oprichting, is Endura een wereldspeler in kwaliteitsfietskleding en accessoires. Dit is het succesverhaal van een zeer trots Schots bedrijf.

- De eenzame uitspanning: In den Bockenreyder - Tilburg. Door Koen Laros.

Het lijkt wel of er geen korte routes mogelijk zijn in het Brabantse land ten zuiden van Tilburg. Het wegennet is beperkt, waardoor de beslissing om toch nog even een extra rondje aan de etappe toe te voegen direct een aanzienlijke verlenging betekent. Toch is die keuze snel gemaakt. De bloeiende dopheide, de moerasvelden, de beekjes, de vennen en de loof- en de naaldbossen en de landerijen met slechts hier en daar een boerderijtje vragen erom. De fiets was dan ook amper uitgevonden of de eerste wielerrecreanten wisten de natuur en het cafeetje daar midden in het bos al te vinden.

‘Ik was een klootzak.’ Interview Thomas Braun. Door Rik Booltink.

Tot een paar jaar geleden zat Thomas Braun met zichzelf in de knoop: hij woog 96 kilogram, maakte van zijn tuinschuur een kroeg en beschouwde sigaretten als eerste levensbehoefte. Met de fiets kroop hij uit het dal. Letterlijk. Hij schreef boeken over zijn metamorfose die van hem een echte wielrenner maakte.

- Column Nico de Boer. Fietsdiscriminatie.

Als ik naar Spanje ga om te fietsen en mijn eigen fiets meeneem, moet ik een flink bedrag bijbetalen als ik de reservering maak. Dat zit me eigenlijk niet lekker als ik in de rij sta en golfers hun volgepropte golftassen zie inchecken zonder bijbetaling. Bij de incheckbalie tref ik vervolgens een formeel type; haar toon en begrip zijn niet echt om blij van te worden.

- Wielerverhaal: De rit van Sjors. Door Joost-Jan Kool.

‘Je fietst?’ vroeg de man die een paar plekken verderop met zijn vrouw en de caravan stond. Hij wees naar mijn fiets. Eigenlijk was het meer een constatering dan een vraag en ik knikte zonder echt antwoord te geven. ‘Vraag of je een keer mee mag!’ riep zijn vrouw vanaf een ligstoel waarop ze de hele week al lag.

- Kledingspecial

- Route: Curacao. Door George Deswijzen.

De Boeing van Arke-Fly landt na een 10 uur durende vlucht zacht op de landingsbaan van Willemstad. Het is een late woensdagmiddag in oktober. Vanuit de cabine hebben we al kunnen zien wat ons te wachten staat: witte stranden en een azuurblauwe zee.

- Duurtest Cube Agree GTC SLT Di2. Oost west, Limburg Mooiste. Door Rick Brauwers.

In de vorige editie van Wielrenblad gaf ik al aan dat de Cube Agree GTC SLT Di2 na ongeveer 750 kilometer toe was aan een eerste onderhoudsbeurt. De spaken van het achterwiel kraakten als ik uit het zadel kwam en er was speling voelbaar in het balhoofd. De monteur bij de Cube-dealer in Geleen nam de fiets onder handen. De stuurpen werd voorzien van een nieuw afdekkapje waardoor de speling in het balhoofd was opgelost. Alle spaken werden opnieuw op spanning gedraaid en na anderhalf uur sleutelen en smeren was het karretje weer in topconditie en klaar voor de grote oversteek naar het Schotse Edinburgh.

- Welke pedaal past bij jou? Alles over de speciale klik. Door Rick Brauwers.

Iedereen kan zich het moment nog wel herinneren dat je voor het eerst je schoenen vastsnoerde op de pedalen van je fiets. Voor het eerst in je leven zaten je schoenen vast aan je pedalen en kon je écht aan je pedalen trekken waardoor je nog meer kracht kon uitoefenen. Vandaag de dag zijn de geavanceerde racefietspedalen dan ook niet meer weg te denken in het huidige aanbod. In dit artikel kijken we naar de voor- en nadelen van de zogenaamde klikpedalen en geven we je een overzicht van het actuele aanbod. Ook kreeg de redactie drie verschillende soorten mee om te testen.

- Auw! kramp. Over het verband tussen magnesium en gezonde spieren. Door Louise Groot.

Een gemiddeld mens heeft maar liefst 640 spieren. Al deze spieren hebben verschillende functies binnen het lichaam; ademhalen, het laten kloppen van je hart, het verloop van spijsvertering en - natuurlijk - bewegen. Dat deze krachtbundels tijdens het fietsen goed moeten werken spreekt voor zich. Helaas gooit kramp wel eens roet in het eten. Veel fietsers hebben er wel eens last van. Hoe kom je eraan? En belangrijker: hoe kom je er vanaf en hoe kun je het voorkomen?

- Wielerkunst: Kosuke Masuda. De zin van leven en dood in een fiets gegraveerd. 

De Japanse Kosuke Masuda (1978) is boeddhistisch monnik, wielrenner en kunstenaar. Zoals andere kunstenaars canvas, graniet of papier gebruiken, zo gebruikt Ko de fiets. Hij graveert zijn kunst direct in fietsenframes en fietsonderdelen. ‘Ik zie mezelf als een slang die om een stuk fiets heen kronkelt en daar zijn sporen achterlaat.’

- Een kapot carbon frame? Laat het repareren. Interview met een bijzondere fietstenmaker. Door Rozanne Slik.

Wat doe je met een carbon frame dat een gat heeft of gescheurd is? Gooi je het weg of gun je het een tweede leven en ga je voor een reparatie? Wij vinden ons antwoord in Emmen bij carbonspecialist Mart Hamberg van Bikes4You.

De laatste slag. ‘Niet kiezen is soms een prima optie. Dit is niet zo’n moment.’ Kermit de Kikker (1955)

100 pagina's.

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
werkdag
© 2012 - 2024 SOULWEBSHOP | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel